Noram logo
Noram logo

SEO manual

SEO manual

SEO Manual

SEO guide til søgeoptimering af hjemmesider

Her er vores SEO guide med nogle af de vigtigeste punkter vi selv gennemgår, når vi søgeoptimerer hjemmesider for vores klienter.

SEO emner

Når det kommer til SEO er der to emener vi skal forholde os til.

  • On site SEO
  • Off site SEO
On site SEO

On site SEO (eller on-page SEO) er alt hvad vi kan gøre på hjemmesiden. Hastighedsoptimering, bruge de rigtige søgord, sætte page titles, meta descripotions osv.

Off site SEO

Off site SEO (eller off-page SEO) er de ting der foregåre ude for vores rækkevidie. Det er primært indkommende links fra andre hjemmesider med høj SEO værdi, samt vores social media univers der lever omkring hjemmesiden.

SEO guide
Page titles and Meta description

Page Titles og Meta Descriptions

Alle sider skal have en beskrivende, letlæslige og ikke mindst appellerende Page Titles og Meta Descriptions. Det er dem der afgøre hvordan dit søge resultat ser ud i søgemaskiner som Google.

  • Page Tiles må max være 55 tegn lange
  • Meta Descriptions må max være 160 tegn lange

Hvad der står i en Page Title og Meta Description har også inflydelse på placering eller "rankingen" at dit søgeresultat. Derfor er det vigtigt at du ikke bare skriver det rigtige indhold, men skriver det på den rigtige måde.

En god Page Title

  • Starter med det primære keyword. Fx. Quicklån.
  • Appellerer til målgruppen med et promis. Fx. Hurtig Udbetaling
  • Slutter med et call to action (i bydeform). Fx. Få nemt dit quicklån her
  • Bruger et fast tegn som - eller | til at opbryde sætninger

Eksempel på en god Page Title
Quicklån | Hurtig udbetaling | Få nemt dit quick lån her

En god Meta Description

  • Består af adskillige adskillige små sætninger.
  • Underbygger og understøtter et promis fra Page Title
  • Slutter med et call to action (i bydeform). Fx. Få nemt dit quicklån her
  • Bruger et fast tegn som - eller | til at opbryde sætninger

Eksempel på en god Meta Description
Hos Plutus låner vi dig penge nemt, sikkert og til en fair rente. Lån penge i dag og udlev din drøm i morgen. Du kan låne 3.000 - 75.000 online. Start her!

URL og side struktur

Det er vigtigt for både Google og din hjemmesides gæster, at forstå strukturen i jeres hjemmeside.

Derfor skal alle sider være placeret i en overskuelig herakisk struktur og den struktur skal tydeliggøres for både søgemaskiner og sidens gæster.

En god URL struktur kan være fx.
Forside > Webshop > Elektronik > Babermaskiner > Produktnavn

Med en URL (hjemmesideadresse) som fx.
/webshop/elektronik/babermaskiner/philips-series-9000

Med andre ord. Når en gæst eller en søgemaskine kikker på adressen til en underside som f.eks. en produkt side, et blogindlæg eller et produktkatalog, skal det være let at forstå hvor på siden man befinder sig.

URL stuktur

Navigation
Når strukturen er let at forstå, er det næste skridt at den skal være let at navigere i. Den mest effektive og struktureret måde at lave navigation så både søgemaskiner og mennesker kan forstå og bruge det, er brødkrummer (aka. breadcrumbs). Du kan se et eksempel på brødkrummer i footeren af denne side, hvor vi har lavet en "Du er her" bar der fortæller vores gæster og søgemaskiner hvor de er, samt hvordan de finder tilbage.

Optimering af indhold

Der findes ingen bedre søgemaskine optimering end godt, struktureret og værdifuldt indhold. Når gæsterne finder det de leder efter, interagere de med og bruger længere tid på hjemmesiden. Det belønner søgemaskiner ved at give en bedre placering.

Regler for optimering af indhold

  • Undgå lange uafbrudte tekster. Bryd tekster ned til små letlæslig og overkommerlige bidder, med beskrivende overskrifter. Brug gerne punktopstilling og lister når det giver mening.
  • Brug struktureret overskrifter. Alle sider skal have en H1 header (en primær overskrift) og gerne adskillige h2 og h3 headers (små sekundære overskrifter til underafsnit af siden).
  • Husk at brug keywords fornuftigt. Vær opmærksom på hvor potientielle kunder tænker og skriv tekster der er i deres øjenhøjde.
  • Brug mange billeder. Billeder skal stå sammen med og understøtte teksten på hjemmesiden. Husk at give alle billeder beskrivende "alt" tags.
SEO indhold
Google crawler robot

Optimering til søge crawlers og robots

Der findes en række værktøjer til at fortælle søgemaskiner og crawlers / robots, hvordan de skal læse og indeksere hjemmesiden.

Robots.txt
En robots.txt fil i roden af hjemmeside mappen, fortæller søgemaskiner hvilken siden de ikke skal bruge kræfter og seo juice på at indeksere. Det kan fx. være en login side, et administrations modul eller en side er ikke længere findes. Kort sagt, det er hjemmesidens måde at fortælle søgemaskiner hvilken sider der ikke skal dukke op i søgeresultaterne.

Sitemap.xml
En sitemap.xml fil i roden af hjemmeside mappen, fortæller søgemaskiner hvilken sider de skal indeksere, samt struktur, hvor ofte de skal crawlers osv. Sitemap.xml filen kan betragtes som det omvendte af en robots.txt fil.

Søgemaskine værktøjer
Google Searchconsole og Bing Webmastertools er administrations værktøjer hvor vi kan hjælpe Google, Yahoo og Bing med at forstå hvordan de skal indeksere hjemmesiden.

Mobil og tablet optimering

Antallet af håndholdte enheder er eksploderet i de seneste år og det afspejler brugeres adfærd på nettet. Derfor har Google opdateret deres søgealgorytme til at lægge mere vægt på om hjemmeider virker perfekt på mobil telefoner og tablets.

Test og optimer
Her kan du finde forskellige værktøker til at teste om hjemmesider er mobil optimeret, men det er vigtigt også at lave brugertests. Prøv selv at besøge jeres hjemmeside fra en telefon. Opret en bruger, køb en vare i jeres webshop eller tilmeld dig jeres nyhedsbrev. Er det let og brugervenligt? Hvis svaret er nej, skal der lægges flere kræfter i mobil optimering.

Google crawler robot

Dublicate Content

Dublicate content kan betyde to ting.

  1. Jeres hjemmesides indhold findes også på andre eksterne hjemmesider (på et andet domain)
  2. Jeres hjemmesides indhold findes også på andre interne hjemmesider (på jeres domain)

Dublicate content skader placering i søgemaskiner og det er derfor vigtigt at undgå. Unlad at copy paste tekst til jeres hjemmeside, som fremgår på andre hjemmesider og unlad også at genbruge det samme orginale indhold på fleres forskellige undersider, på jeres domain.

Test og optimer
Der findes forskellige værktøker til at teste om i har dublicate content på hjemmesiden.

Test med Seo Review Tools om jeres hjemmeside har dublicate content

Test med SiteLiner om jeres hjemmeside har internt duplicate content

Avoid duplocate content
Denne side er under udvikling - Mere på vej